Hulpwaaier Autisme in de klas

Autisme in de klas : hulpwaaier

De Hulpwaaier Autisme in de klas is een handig middel voor leerkrachten en andere professionals die werken met kinderen met een autisme spectrumstoornis.

Op een overzichtelijke manier, gerangschikt op kleur, staan tips en strategieën in de verschillende secties, waaronder leeromgeving, wijzigingen in dagelijkse routine, communicatie en gedrag.
De waaier is geschikt voor zowel PO als VO.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Ik en autisme, thuis en op school

Ik en autisme, thuis en op school

Ieder kind is uniek en dus ook ieder kind met een autisme spectrum stoornis. In dit interactieve boek kunnen kinderen en jongeren met autisme meer over ‘hun’ autisme vertellen door aan te geven welke informatie bij hen past. De opdrachten, tips en spelletjes kunnen samen met en meelezer uitgevoerd worden. Autisme uit zich bij iedereen op een andere manier, dat komt in dit boek duidelijk naar voren.

Uitgangspunt van IK EN AUTISME is dat kinderen en jongeren met een autisme spectrum stoornis aan anderen duidelijk kunnen maken wat ‘hun’ autisme inhoudt, waardoor meer begrip ontstaat. Door het maken van de vragen en opdrachten in dit boek leren de kinderen ook zichzelf beter kennen en komen ze meer te weten over autisme. Ook voor ouders, familieleden, studenten en professionals die meer willen weten is het een goede kennismaking met autisme spectrum stoornissen.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Kijk eens, zie je?

Kijk eens, zie je?

Lennard is een jongen van negen jaar en hij heeft MCDD; een vorm autisme. Hij is bijna altijd bang en wordt gepest op school. Niet alleen door kinderen uit z’n klas, maar ook door een invaljuf, die ervoor zorgt dat hij de klas uitvlucht.

Waar is Lennard?

Samen met zijn moeder en juf probeert Lennard de wereld om hem heen te begrijpen. Hij heeft een verhaal over zichzelf en MCDD geschreven. Maar durft hij dit voor te lezen? Of deelt hij alleen het boekje uit. Snappen ze hem dan ook beter?Dit boek is geschikt voor iedereen vanaf acht jaar.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Kompass voor studie succes

Kompass voor studie succes

Studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) melden zich steeds vaker aan voor een studie in het hoger onderwijs. Veel studierichtingen in het hoger beroepsonderwijs en op universiteiten zijn geschikt voor deze groep jonge mensen. Ambitieuze scholieren met vaak specifieke mogelijkheden, vaardigheden en kennis. In het hoger onderwijs kunnen deze kwaliteiten verder worden ontwikkeld en tot volle ontplooiing komen. Desondanks lopen studenten met ASS veel risico op studievertraging en studie-uitval.

Deze wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme is samengesteld door studentendecanen en studiekeuzeadviseurs werkzaam bij Fontys Hogescholen. Zij hebben hun ervaring en aanpak met het werken met studenten met ASS bijeengebracht in deze uitgave. Ook studenten zijn daarbij betrokken.

Dit boek in de Reeks Educatief bevat informatie die de behoefte aan extra aandacht voor studenten met ASS onderbouwt. Aandacht die nodig is vanaf het moment dat de student een studiekeuze wil maken. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de studie ligt er ook een taak voor studieloopbaanbegeleiders en docenten om – binnen de wettelijke mogelijkheden – studenten met ASS te begeleiden naar een succesvolle afronding van de studie.
Dit KompASS voor studiesucces levert daarmee een bijdrage aan meer kennis over autisme in het algemeen en over studeren met ASS in het bijzonder. Een pleidooi voor studenten met ASS die willen studeren in het hoger onderwijs.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Krokodillen in het gras, over verhuizen, verdwalen en anders zijn

Krokodillen in het gras

Net verhuisd en een huis vol rommel. Pap en mam worden er totaal gestrest van. Om haar ouders een plezier te doen neemt Silke haar jongere broertje Ander mee uit wandelen om de buurt te verkennen.

Maar anders dan gepland verloopt de wandeling. Met informatie voer autisme en ervaringsverhalen van brusjes.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

Autisme: dat is toch dat je supersnel kunt uitrekenen dat 7 augustus 1984 op een dinsdag viel? Nou… nee. Bianca Toeps legt je in dit boek haarfijn uit wat het wél betekent als je autisme hebt.

Dat doet ze bijvoorbeeld door te kijken wat de wetenschap zegt over autisme (en waarom sommige theorieën de prullenbak in kunnen), maar ook door haar eigen verhaal te vertellen, en andere mensen met autisme te interviewen. Bianca beschrijft op een frisse en luchtige manier de verschillende situaties waar je als autist tegenaan loopt in het dagelijks leven.

Daarnaast geeft ze niet-autistische mensen tips: wat je doet als iemand je liever niet aankijkt, waarom je soms beter kunt mailen en vooral waarom het helemaal geen compliment is als je zegt “maar je ziet er helemaal niet autistisch uit!’


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Mick. Mick is anders, omdat hij autisme heeft

Mick. Mick is anders, omdat hij autisme heeft

Mick is een voorleesboekje over autisme voor de allerjongsten. Met behulp van dit boekje kan de volwassene op een eenvoudige wijze autisme uitleggen aan het kind zelf, zijn broertje of zusje, maar ook aan zijn leeftijdsgenootjes.

Na het lezen van dit boekje kan het gedrag van het kind met autisme gekoppeld worden aan Micks verhaaltjes. Hierdoor wordt het herkenbaar en ontstaat er begrip.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Niet ongevoelig

Niet ongevoelig

Vrouwen met autisme is een onderwerp dat pas de laatste jaren meer aandacht krijgt. Autisme uit zich bij vrouwen vaak op een andere manier dan bij mannen. De manier waarop vrouwen omgaan met hun stoornis is hiervoor vaak een reden. Hierdoor valt hun autisme voor de buitenwereld én de hulpverlening vaak niet op. De diagnose die bij deze vrouwen vaak gesteld wordt is manisch-depressief of borderline.

Tijdens het congres van de NVA begin oktober vertelde Hennie Struik op indringende wijze over de lange weg die zij en anderen vrouwen hebben afgelegd voordat de diagnose werd gesteld en de dagelijkse strijd die vrouwen met autisme leveren om zich staande te houden. Een en ander heeft zij beschreven in haar boek met de titel ‘Niet ongevoelig’.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Opvoedwijzer Asperger

Opvoedwijzer Asperger

Ouders van kinderen met Asperger kennen het maar al te goed: het gevoel dat je je kind niet of nauwelijks kunt bereiken. Door hun geheel eigen manier van denken is het vaak niet makkelijk om met een kind met Asperger te communiceren. Hierdoor hebben veel ouders en leerkrachten het gevoel dat ze het kind niet begrijpen. En omgekeerd …In Opvoedwijzer Asperger biedt Richard Bromfield praktische tips en heldere strategieën om het contact met kinderen met Asperger te verbeteren. Op basis van zijn ruime ervaring biedt hij niet alleen inzicht in wat Asperger is, maar ook hoe wederzijds begrip kan worden vergroot.

In zeer leesbare en toegankelijke hoofdstukken laat Bromfield zien hoe angst en een overvloed aan prikkels kunnen worden verminderd. Hoe je kinderen kunt leren met hun gevoelens om te gaan en hoe vriendschap en communicatie kunnen worden bevorderd. Omdat steeds meer wordt ingezien dat ook meisjes Asperger kunnen hebben, besteedt Bromfield een geheel hoofdstuk aan hun specifieke problematiek. Tot slot staat hij ook stil bij de manier waarop andere kinderen reageren op een kind met Asperger en wat je als ouder of leerkracht dan het beste kunt doen.Opvoedwijzer Asperger is onmisbaar voor ouders, leerkrachten en andere professionele opvoeders die met kinderen met Asperger te maken hebbenRichard Bromfield heeft een eigen praktijk in Boston en is verbonden aan Harvard Medical School. Hij heeft verschillende boeken over Asperger en opvoeden geschreven en schrijft voor zowel professionele als populaire tijdschriften.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Overprikkeling voorkomen

Overprikkeling voorkomen

Een groot deel van de mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en/of AD(H)D kampen gedurende hun hele leven met een overgevoeligheid voor prikkels. Overgevoeligheid kan leiden tot serieuze lichamelijke en/of psychische klachten, zoals vermoeidheid, labiliteit, hoofdpijn, paniekaanvallen en in ergere gevallen burn-out of hartklachten. Welke klachten dat zijn en welke situaties aanleiding tot overprikkeling geven, is, net als de overgevoeligheid zelf, per persoon verschillend.

Overprikkeling voorkomen is een nieuwe methodiek die zeer praktisch toepasbaar is. Met behulp van de methodiek kunnen overgevoelige mensen zelf signalen en symptomen van overprikkeling herkennen en traceren. Daarna kunnen de diverse vormen van overprikkeling worden aangepakt door daar adequaat op te reageren.

De methodiek is stapsgewijs opgebouwd en kan mensen met overgevoeligheid voor prikkels leren hier beter mee om te gaan. Uiteraard is dit boek ook zeer geschikt voor coaches en begeleiders die mensen extra goed kunnen helpen beter om te gaan met hun overprikkelende klachten en reacties.

Barbara de Leeuw is autismecoach en pedagoog en werkt vanuit haar praktijk Praktisch Autisme voornamelijk met (jong)volwassenen met ASS/AD(H)D. Zelf heeft zij PDD-NOS en ADHD.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autismespectrumstoornis

Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autisme-spectrum stoornis

De adolescentie/puberteit is een zowel belangrijke als onstuimige fase in het leven van jonge mensen. De snelle en ingrijpende ontwikkeling die zij in deze periode doormaken, gaat vaak gepaard met een toename van emotionele en/of gedragsproblemen. Dat geldt zeker voor adolescenten met een autismespectrumstoornis (ASS). Als gevolg van deze stoornis zijn zij vaak maar in beperkte mate in staat om gepast en ongepast seksueel gedrag van elkaar te onderscheiden en om de eigen en andermans grenzen te bepalen in de uiting van intimiteit en seksuele behoeftes. Goede, toegespitste informatie en begeleiding zijn daarom voor deze groep van groot belang.

De training ‘Ik Puber’ heeft ten eerste als doel om jongeren met een ASS te informeren over de puberteitsontwikkeling en seksualiteit en om vaardigheden te ontwikkelen die van pas komen bij het omgaan met relatievorming en intimiteit. Ten tweede heeft de Ik Puber-training als doel om adolescenten met een ASS die al problemen hebben op het gebied van psychoseksualiteit te begeleiden. Inhoudelijk is dan ook gekozen voor een uitgebreide training die zowel een educatief als een therapeutisch karakter draagt.

De Ik Puber-training biedt hulpverleners een bruikbaar handvat om jongeren tussen twaalf en achttien jaar met een ASS de gewenste begeleiding te geven. De training omvat een handboek en een werkboek; het laatstgenoemde is onderdeel van de website www.ikpuber.nl.Het handboek omvat vier delen. Deel 1 geeft achtergrondinformatie over ASS, de psychoseksuele ontwikkeling en de problemen die de adolescent en zijn ouders en hulpverleners gedurende die periode (kunnen) ondervinden. In het tweede deel wordt de Ik Puber-training geïntroduceerd en wordt ingegaan op de achtergrond en doelstelling van de training. Deel 3 vormt de praktische handleiding met daarin aandacht voor de benodigde materialen en de opbouw van de lessen.Het vierde deel ten slotte bevat een omschrijving van de ‘Ik Puber-lessen’ en aandachtspunten bij de lesstof en oefeningen. Het hand- en werkboek stellen de trainer in staat toegespitste en gedegen informatie en begeleiding aan te bieden die aansluit bij de belevingswereld, specifieke vragen en problemen van de doelgroep.
Zie ook Ik puber


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart

Samen kijken naar autisme

Samen kijken naar autisme

“Mijn zoektocht leverde zo veel voor mijn kind op dat ik dat anderen ook gun. Het is kennis die erom roept verspreid te worden. Er zijn veel meer mogelijkheden dan ik van te voren had kunnen bedenken. Mijn eigen kind is een half jaar geleden gaan fietsen, dit hebben we ondersteund vanuit verschillende invalshoeken. De euforie die ik voelde toen hij voor het eerst naar school fietste, is met geen pen te beschrijven.”

Sanne-Lot van Ulzen, financieel econome en moeder van een kind (9 jaar) met autisme, startte een zoektocht naar de ontwikkelingsmogelijkheden voor haar zoon. Ze besloot de kennis die ze gaande-weg opdeed op papier te zetten en interviewde hiervoor gedurende een jaar ruim dertig ervaringsdeskundigen, therapeuten, wetenschappers en anderen. Het boek is bedoeld voor alle mensen die wel eens van autisme gehoord hebben: van ouders tot de buren en van leerkracht tot de huisarts. Het geeft een breed en genuanceerd beeld over de mogelijkheden en invalshoeken.

Samen kijken naar autisme is een makkelijk lezend en informatief boek, bestaande uit ruim dertig interviews.


Auteur: [custom-field id=”field_yekxa9″]
Uitgever: [custom-field id=”field_8np55e”]
ISBN: [custom-field id=”field_czfuco”]

Boek bestellen




Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.




Heb je te maken met autisme?

Bij welke organisaties/personen kan je terecht?

Bekijk de sociale kaart